Door de komst van social media is ons dagelijks leven drastisch veranderd. Iedere dag krijgen wij namelijk zo’n 6000 prikkels te verwerken van e-mails, notificaties en reclames. Doordat we constant online zijn, biedt dit voor bedrijven een kans. Niet voor niets zijn steeds meer bedrijven te vinden op verschillende social media kanalen. Ieder kanaal heeft immers andere gebruikers. Daardoor is het ontzettend belangrijk om gebruik te maken van social media marketing. Maakt jouw bedrijf nog geen gebruik van social media? Dit is ontzettend zonde! In deze blog nemen wij jou mee in de wonderen van social media door meerdere voordelen te benoemen.
1. Gaat als een trein
Alles wat op social media geplaatst wordt heeft in het algemeen een korte levensduur. Het bericht dat je vandaag plaatst, is over een paar weken niet meer relevant. Dit heeft te maken met dat social media als een trein gaat. Recent geplaatste berichten worden snel opgepikt door gebruikers en zal wanneer het succesvol is zich daarna als een olievlek verder verspreiden. Dit heeft als gevolg dat binnen een aantal uren al een groot bereik is ontstaan om jouw bedrijf of producten onder de aandacht te krijgen. Daarnaast is social media ontzettend populair in Nederland. Ruim 86% van onze landgenoten bevindt zich op social media. Hiervan heeft bijna 9 miljoen een Facebook account.
2. Lage kosten
Het is algemeen bekend dat het gebruik van social media kanalen geheel gratis is. Dit vinden wij het mooie aan social media. Toch zijn er enkele kanalen waarbij men moet kiezen voor een betaald profiel om zo een aantal extra mogelijkheden te krijgen. Dit is echter meer een uitzondering dan noodzaak. Wil je gaan adverteren op social media? Dan zitten hier wel kosten aan verbonden. De advertentiekosten kunt u zelf volledig in de hand houden, waardoor de kosten van social media niet hoog hoeven te zijn.
3. Socialmedia is meetbaar
Tegenwoordig zitten er in veel social media kanalen statistieken verwerkt. Hierbij kan je denken aan Instagram en Facebook. Het voordeel van deze cijfers is dat het jouw bedrijf veel informatie geeft over de beoogde doelgroepen. Zo laten de statistieken gemakkelijk zien wat de beste berichten zijn, welk tijdstip het beste is en het geslacht van de gebruiker. Dus slaan jouw berichten beter aan bij de mannen of toch bij de vrouwen? Dit kan je allemaal achterhalen doordat social media meetbaar is. Bovendien kunt u deze gegevens gebruiken voor een social media strategie. Door een strategie te hanteren, is het mogelijk om jouw berichten beter af te stemmen op jouw doelgroep.
4.Goed voor zoekmachineoptimalisatie
Als laatste voordeel van social media kunnen we benoemen dat het goed is voor zoekmachineoptimalisatie. Het is je waarschijnlijk wel bekend dat Google elke website indexeert aan de hand van een paar criteria. Hierbij speelt de uiteindelijke bezoeker nog steeds een grote rol. Om ervoor te zorgen dat Google jouw website indexeert is het belangrijk om de social media kanalen goed in te richten, te zorgen voor kwalitatieve content en interactie met gebruikers. Al deze factoren dragen er uiteindelijk aan bij dat jouw bedrijf beter vindbaar is in Google. Kortom, social media kan ontzettend veel betekenen voor de vindbaarheid van jouw bedrijf en het bereiken van de beoogde doelgroep. Gebruik je nog geen social media, omdat je het te ingewikkeld vindt? Overweeg dan eens om een goede online marketing bureau in de arm te nemen. Samen zorgen zij ervoor dat jij die nummer één positie binnenhaald!