Ga je aan de slag met SEO? Dan begin je waarschijnlijk met het verwerken van zoekwoorden op strategische plekken in de teksten op jouw website. Dit is niet het enige wat je moet doen om een hogere positie in de zoekmachines te bemachtigen. Linkbuilding speelt namelijk ook een belangrijke rol. Steeds meer sites zien het belang van linkbuilding in. Helaas hanteert lang niet iedereen hier ook de beste aanpak voor. Om te voorkomen dat je de fout ingaat, zetten we hier 3 valkuilen van linkbuilding op een rijtje.
1. Denken dat kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit
Eén van de grootste valkuilen binnen linkbuilding is denken dat de kwantiteit belangrijker is dan de kwaliteit. Vroeger probeerden websites zoveel mogelijk links naar hun eigen site op ander websites te plaatsen. Dit resulteerde jaren geleden misschien nog in een hogere positie in de resultaten, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval. De kwaliteit van de links is tegenwoordig namelijk belangrijker.
Slaag je erin om een link naar jouw website te plaatsen op een site die gezien wordt als autoriteit binnen jouw branche? Dan levert dit je veel meer op dan een link op een nietszeggende website. Zelfs één link op de site van een autoriteit kan waardevoller zijn dan tien links op nietszeggende websites. Richt je daarom niet op de kwantiteit, maar ga vooral voor kwalitatieve links.
2. Het belang van interne links onderschatten
Als we het over linkbuilding hebben, denken veel mensen aan het verkrijgen van links naar jouw site op andere websites. Dit is inderdaad belangrijk binnen linkbuilding, maar vergeet ook niet om interne links te gebruiken. Helaas wordt het belang van interne links regelmatig onderschat. Zo zijn er nog genoeg sites die niet of nauwelijks intern linken.
Waarom interne links belangrijk zijn? Omdat je een zoekmachine middels interne linkbuilding aan kunt geven wat de belangrijkste pagina’s van jouw website zijn. Nu denk je misschien dat het handig is om op alle pagina’s een link naar de homepage te plaatsen, maar dat is niet het geval. Je kunt de links het beste verdelen over jouw site. Je wilt immers niet dat bezoekers alleen maar op de homepage terechtkomen, maar ook op de onderliggende pagina’s.
3. Nietszeggende ankerteksten gebruiken
De laatste valkuil die we hier uitlichten, richt zich tot de ankerteksten de je voor een link gebruikt. Op veel sites wordt bijvoorbeeld een ankertekst als ‘klik hier’ gebruikt. Hiermee geef je een zoekmachine geen informatie over de pagina waarnaar de link verwijst. Gebruik daarom liever termen die meer informatie over de pagina geven waar bezoekers op terechtkomen als zij op de link klikken. Je kunt bijvoorbeeld het zoekwoord dat je voor de betreffende pagina gebruikt als ankertekst gebruiken. Hiermee geef je een zoekmachine direct aan waar de onderliggende pagina over gaat.