De voor – en nadelen van een WooCommerce webshop

Het hebben van een eigen webshop kan gaan zorgen voor meer verkopen. Alleen dan moet je natuurlijk wel een systeem hebben waarbij je gebruik kunt maken van een webshop functie. Daarin zijn uiteraard meerdere mogelijkheden. Een WooCommerce webshop is daar één van. Met een WooCommerce webshop kun jij een product aanbieden in combinatie met bijvoorbeeld een WordPress website. Online zal je daardoor meer vindbaar zijn en een plek worden om producten te gaan aanbieden en natuurlijk verkopen.

Alleen wat zijn nu precies die voor- en nadelen van een WooCommerce webshop? Om erachter te komen of een WooCommerce webshop iets voor jou is hebben wij de voor- en nadelen voor je verzameld. 

Wat is WooCommerce? 

Voordat we het gaan hebben over de voor- en nadelen van WooCommerce is het natuurlijk ook wel handig om te weten wat het precies is. Net als WordPress zelf, biedt WooCommerce een volledig eigen Plugin en Theme-economie en overtuigt door zijn eenvoudige modulaire opbouw. WooCommerce is eigenlijk de basis voor een online shop. Met de verschillende uitbreidingen binnen WooCommerce kun je onder andere allerlei verschillende betaalmethoden toevoegen. WooCommerce is geschikt voor middelgrote ondernemingen die hun winkel en internetpresentie zelfstandig beheren en slechts over een beperkt budget beschikken.

Voordelen van WooCommerce 

Naast WooCommerce zijn er natuurlijk nog andere winkelsystemen voor een online webshop. Echter gaan we nu graag de voordelen van WooCommerce bij langs om je er een goed beeld van te geven. Zo heeft het een hoge schaalbaarheid en lage winkelkosten in vergelijking met andere winkelsystemen. Een bijna eindeloze verscheidenheid van gratis en betaalde plugins & themes. Een geheel eigen “WooCommerce-economie”, die zich naast WordPress heeft ontwikkeld. De verdere ontwikkeling van WooCommerce is dus zo goed als gegarandeerd. De Nederlandse markt voor WooCommerce is nog maar net begonnen te groeien. Voor WooCommerce zijn er talrijke koppelingen met boekhoudsystemen, POS-systemen en magazijnbeheersystemen. 

Zoals je kunt lezen kent WooCommerce vele voordelen om in te zetten voor je online webshop. Echter zijn er naast voordelen natuurlijk ook een aantal nadelen. Die belichten we hieronder.

Nadelen van WooCommerce

Natuurlijk zijn er naast de voordelen ook een aantal nadelen te noemen. Het zijn geen grote nadelen, maar wel een aantal. WooCommerce bevat bijvoorbeeld geen juridische teksten zoals algemene voorwaarden, privacybeleid, annuleringsbeleid, verzendingsbeleid, proceduregids, enz. Echter is het wel belangrijk om WooCommerce wettelijk veilig te maken. De Nederlandstalige WooCommerce gemeenschap is een zeer kleine gemeenschap, wat bij het zoeken naar kleine vragen kan leiden tot problemen. Wees je daarvan bewust als je bijvoorbeeld niet website technisch bent aangelegd en de kans dus groot is dat je veel vragen hebt. In dat geval zou je er nog beter voor kunnen kiezen om een webshop door een webshop bouwer te laten maken. De ontwikkeling van WooCommerce gericht op de Amerikaanse markt, wat helaas van tijd tot tijd leidt tot problemen met verzoeken om functies of aanpassingen aan de huidige juridische situatie.

Tot slot is het grootste nadeel het updatebeleid en de afhankelijkheid van andere plugins en het gebruikte shop-thema. Dat betekent: Als WooCommerce een update doet, moet je niet direct op Update klikken, maar je winkel grondig testen in een gesloten testomgeving. Als dit niet goed wordt gedaan kunnen grotere problemen ontstaan.

Nu je de voor- en nadelen weet van WooCommerce kun je gaan kijken of het ook geschikt is voor jou en jouw webshop.